Native Advertising Awards hylder hvert år de bedste internationale native advertising kampagner på verdensplan, og priserne blev uddelt ved den store 3-dages native konference, Native Days. Og igen i år kunne Aller Media rejse hjem med både guld og sølv-priser.

Ved Native Advertising Awards 2018 i Berlin tirsdag den 6 november 2018, vandt Aller Media guld i kategorien ”Best Use of Instagram” med den inspirerende sommerkampagne ”Fiat x ELLE Summer Road Trip”, og to sølvmedaljer i kategorierne ”Best Use of Facebook” og ”Best use of Native Advertising on a Small Budget” for den engagerende kampagne ”Dark Circles Under The Eyes”.

Guld i kategorien Best Use of Instagram

”Best Use of Instagram”-prisen gives til den kampagne, der formår at ramme målgruppen med så relevant, kreativt, visuelt og engagerende indhold, at Instagram-følgerne føler sig oprigtigt inspireret.

En inspirerende bilkampagne, der ville skabe efterspørgsel på bilerne ved at engagere unge kvinder.

”Fiat x ELLE Summer Road Trip”-kampagnen havde til formål at engagere en ung, stilbevidst og urban målgruppe, og derved skabe efterspørgsel på bilerne. For at engagere netop denne målgruppe, teamede Fiat op med ELLE. Sammen inviterede de ELLEs målgruppe med på en virtuel sommer road trip, som blev eksekveret på ELLEs Instagram og støttet med digitale rejseguides på ELLE.dk, Facebook-posts og en konkurrence.

Med kampagnen skabte ELLE og Fiat smukt og stemningsfyldt indhold, 100% i tråd med målgruppen og kanalens præmisser. Kampagnens 86 posts gav et samlet reach på 2.502.602 og 72.537 likes, hvilket var 181% over målsætningen. Bedst af alt var der intet budget bag opslagene – og alt engagement var derfor organisk.

Om kampagnen og prisen siger Jonas Lichtenberg, Marketing Manager for Fiat:

– Hos Fiat søger vi kontinuerligt den bedste og bredeste platform til vores budskaber, og samarbejdet med ELLE bekræftede, at den yngre målgruppe engagerer sig i indhold, de finder værdifuldt. Den livstilorienterede Fiat 500 cabriolet og bilens italienske ophav blev associeret med lange sommeraftener, lækre hoteller og en fashion-forward ferie, og jeg er overbevist om, at vi ramte plet med et målrettet budskab.

– Jeg er også sikker på, at de unge kvinder drømte videre om deres egen get-away tur i en rød Fiat 500 længe efter kampagnen sluttede, siger han.

Anja Petersen, Client Service Director ved Starcom Denmark, støtter op:

– Da vi fik præsenteret ideen af ELLE, så vi et godt match med Fiat. Vi har været rigtig glade for samarbejdet og ikke mindst resultatet.

Charlotte Juhl, Client Service Director for ELLE, er også stolt over den prisbelønnede kampagne:

– På ELLE er vi særligt stolte af kampagnen, der inviterede vores kernelæsere på en månedslang sommer roadtrip rundt i Danmark, siger hun og fortsætter:

– I kampagneperioden fik vores læsere en ægte følelse af at være på en solrig rejse med ELLE – en rejse, som bød på de bedste hoteller og de fineste sommerlige oplevelser. At vinde prisen for denne kategori beviser, at det i høj grad er muligt at skabe succesfuldt indhold med et enkelt budskab på en enkelt kanal.

Læs alt om kampagnen her: www.allermediesalg.dk/cases/fiat

Sølv for Best Use of Facebook og Best Use of Native Advertising on a Small Budget

”Best Use of Facebook”-prisen gives til den kampagne, der på Facebook har opnået gode resultater med engagerende indhold, der formår at nyttiggøre de funktioner, SoMe-kanalen tilbyder.

”Best Use of Native Advertising on a Small Budget”-prisen gives til den kampagne, der er i stand til at skabe enestående resultater på et mindre budget.

Kampagnen, der på et lille budget formåede at ændre holdningerne blandt mange. 
”Dark Circles Under The Eyes”- kampagnen, med det traditionelle formål at markedsføre nye skønhedsprodukter og derfor demonstrere produkternes effekt i en unik kombination, ændrede sig markant efter kampagnen først gik live.

Kampagnens formål var at skabe kendskab til skønhedsprodukterne fra Nilens Jord. Kampagnens omdrejningspunkt blev derfor, at enhver kvinde med den rigtige kombination af hudpleje og makeup, kan fjerne sine mørke rande under øjnene.

Det blev kommunikeret og eksemplificeret gennem en Facebook-video. Men valget af filmens model blev øjeblikkeligt mødt med kritik fra feminas Facebook-følgere, der mente, at modellen absolut ikke havde mørke rande under øjnene. Femina og Nilens Jord besluttede at gå i dialog med de kritiske følgere og tre af de mest kritiske blev derfor inviteret ind i et studie med en professionel makeupartist fra Nilens Jord, og alle kvinder oplevede, at produkterne faktisk virkede. Udfaldet blev endnu en video, som også blev publiceret på Facebook.

Resultaterne af denne uventede situation var imponerende. Kendskabsgraden til makeupprodukterne iblandt feminas læsere steg 16%, og kendskabsgraden til hudplejeprodukterne steg ligeledes med 21%. Vigtigst af alt formåede femina og Nilens Jord at demonstrere, at de lyttede og tog målgruppens kritik alvorligt.

Om kampagnen siger Morten Weihe Olsen, CEO for Nilens Jord:

– Hos Nilens Jord ønsker vi, at den kvalitetsbevidste danske kvinde forstår, at Nilens Jord producerer ægte produkter til ægte kvinder, og dette formål ligger til grund for alt, hvad vi gør. Derfor er jeg begejstret over, at kampagnen nu har vundet sølv i begge kategorier, vi var nomineret i, siger han og fortsætter:

– Budskabet og tanken bag Nilens Jords produkter, der alle helt kompromisløst er fri for parfume, æteriske olier og parabener, stod skarpt og vores passion for vores produkter skinnede klart igennem. Vi er derfor stolte, men ikke overraskede over, at Aller får denne pris.

Ann Laybuorn, Senior Business Development Manager i Aller Media, er også glad for kampagnens resultat:

– Samarbejde og tillid er nøgleordene, når man udarbejder en god og værdifuld kampagne. Sammen med Nilens Jord lavede vi en kampagne, hvor det lykkes at tænke kreativt på kanalens præmisser, således at begge parter opnåede gode resultater – blandt andet troværdighed og glade kvinder. Lige præcis derfor er vi meget stolte over at have vundet denne award.

Læs alt om kampagnen her: www.allermediesalg.dk/cases/nilensjord

Om Native Advertising Awards

Native Advertising Awards hylder de bedste native advertising løsninger i verden og blev uddelt for første gang i 2016. De nominerede kampagner er bedømt af en international jury, der tæller erfarne native advertising professionals som Jesper Laursen, Founder and CEO of the Native Advertising Institute, Melanie Deziel, Speaker and Founder of the Overlap League, Nina Noergaard Jacobsen, CEO & Founder at Biites, Tim Cain, Founder of Digital First Media og Stephanie Losee, Head of Content at Visa.

Se hele juryen her: www.nativeadvertisinginstitute.com/awards

Se alle vindere her: www.nativeadvertisinginstitute.com/awards/2018-winners

Author

Jens Hummelmose