Maldon Salt

FORMÅL

Siden 1882 har man Maldon Salt håndhøstet og fremstillet havsalt, som er kendetegnet ved sin flagestruktur og ekstra fine kvalitet. På det danske marked ønskede Maldon Salt at styrke sin position og opnå et endnu tættere forhold til foodservicebranchen især de trendy kokke og ambitiøse iværksættere. Formålet med kampagnen var at engagere målgruppen og øge associeringen mellem Maldon Salt og ”a passion for taste.”

Målgruppen for kampagnen var fagfolk i foodservicebranchen. Målgruppen bestod primært af mænd, da hovedparten af fagfolk inden for foodservice i Danmark er mænd. Målgruppen var ikke defineret ud fra demografiske karakteristika som alder og geografi, fællesnævneren var en stor interesse og faglig passion for mad.

LØSNING

For at engagere foodservice influencers valgte Maldon Salt’s bureau Jim Dandy Dossier som partner. Dossier appellerer til mænd inden for alle brancher, som ønsker at blive inspireret af andre ambitiøse fagfolk. Læseren er en ambitiøs, entreprenant mand med passion for sit fag, og Dossier var dermed det perfekte match for Maldon Salt.

Til kampagnen blev der udvalgt tre top foodservice-influencers, som blev interviewet om deres særlige passion for mad og smag. På baggrund af disse interviews blev der lavet tre videoer og to advertorials.

De tre influencers var:

  • Klaus Wittrup, indehaver af den hypede burgerrestaurant Gasoline Grill, som har en passion for at lave den absolut perfekte burger.
  • Lasse Tronhjem, indehaver af det verdensberømte bageri i La Cabra Coffee, som er meget passioneret omkring brød.
  • Theis Brydegaard, kok og udviklingschef på Michelin-restauranten Kadeau, som lægger vægt på brugen af lokale kvalitetsingredienser.

De tre videoer blev distribueret på Dossiers Facebook- og Instagram-sider over en periode på fire måneder, og de to advertorials blev bragt i januarnummeret.

RESULTAT

Med denne kampagne ønskede Maldon Salt at styrke forholdet til den danske foodservicebranche og komme i kontakt med branchens vigtigste influencers. Kampagnen blev en stor succes, og resultaterne oversteg KPI’erne.

Kampagnen opnåede:

  • Videovisninger i alt: 100.000 (33% over målet)
  • Videodelinger i alt: 107 (137% over målet)

Følgernes engagement i videoerne var på samme niveau eller højere end Dossiers redaktionelle videoer, hvilket viser, hvor meget Maldon Salt indholdet appellerede til følgerne. Det mest imponerende ved kampagnen var imidlertid videoernes virale effekt – videoerne blev delt af nøgleinfluencers i den danske foodservicebranche – præcis den målgruppe, Maldon Salt ønskede at engagere. Desuden delte to store madfestivaller og to Facebookgrupper for fagfolk inden for foodservice videoerne til deres i alt 81.000 følgere – og et blik på reaktionerne og kommentarerne viste, at engagementet kom fra andre foodies, berømte foodservice-iværksættere, vigtige journalister og influencers fra Michelin-restauranter – folk med ”a passion for taste.”

Dermed lykkedes det i høj grad for Maldon Salt, gennem en influencerstrategi kombineret med native SoMe videocontent, at øge brandets association med ”a passion for taste” og styrke relationen til den danske foodservicebranche.

Maldon Salt x Dossier casefilm