SAS

FORMÅL

SAS ønskede at positionere sig som et eksklusivt flyselskab og differentiere sig fra lavpriskonkurrenterne. SAS teamede derfor op med det danske ELLE-team for at opnå merværdi fra ELLE-brandet – et af verdens stærkeste brands inden for magasiner. ELLE-brandet har desuden en stærk tilstedeværelse online og på sociale medier, og læserne er markante meningsdannere, hvilket var vigtigt for SAS.

Januar er en måned, hvor mange bestiller rejser, og SAS ønskede derfor en anderledes og tydelig tilstedeværelse for at fange både nuværende og nye kunders opmærksomhed. Med udgangspunkt i ELLEs indgående kendskab til den stilige moderne kvinde og i tæt samarbejde med SAS blev ELLE Travel-universet til. Samarbejdet var eksklusivt, således at SAS var det eneste flyselskab, som deltog.

LØSNING

ELLE Travel-universet henvendte sig til den kræsne og kvalitetsbevidste storbykvinde ud fra et insider’s guide-perspektiv med guides, artikler, mode og skønhed.

Et selvstændigt magasin – ELLE Travel – blev skabt. SAS blev integreret på flere forskellige kreative måder. Forsiden blev prydet af en stilfuld kvinde, som gik på landingsbanen foran et SAS-fly. En ottesiders modeserie med samme model blev skudt i lufthavnen og i SAS’ fly/lounges, så SAS var integreret på en underspillet og elegant måde. En tosiders notebaseret advertorial efterfulgte modeserien og gav læserne viden om alt det, man måske ikke ved om SAS – lige fra kundeprogrammer og Spotify-playlists til nye sæder på langdistanceruter, Gay Pride og samarbejder med Noma og Mikkeler Øl. Endelig var SAS medafsender på en konkurrence om at vinde en rejse med SAS og en trolley, kosmetiktaske og shopper fra By Malene Birger. Guides til forskellige rejsemål i ELLE Travel-magasinet havde desuden link til SAS. Alt dette var relevant indhold for læserne og værdibaseret kommunikation med det formål at øge værdien gennem brandfællesskabet SAS x ELLE. Magasinet udkom den 28. december og var derfor meget relevant i januar måned, hvor SAS ønskede ekstra brand awareness.

For at sikre en høj distribution og dermed eksponering over for et højt antal læsere udkom ELLE Travel i sampak med ELLE både til abonnenter og i løssalg samt blev distribueret i SAS lounges og på udvalgte flyruter. Det var desuden et led i SAS’s indsats for at fastholde eksisterende SAS-kunder.

Digitalt var kampagnen fokuseret på to platforme: ELLE.dk og ELLEs Facebookside. Der blev oprettet en ELLE Travel-fane på ELLE.dk, og i hele januar måned var der rejsetema på ELLE.dk med fuld fokus på inspirerende rejseartikler. SAS blev integreret med otte annonceartikler med alt fra guides til udvalgte storbyer, SAS Remap, konkurrence, nyheder og stewardessens insidertips.

 

RESULTAT

ELLE Travel-fanen havde i januar 102.000 besøg, hvoraf SAS’ annonceartikler udgjorde 31.000. Posts på Facebook i kampagnen opnåede et reach på 180.000, og magasinet blev distribueret til flere end 107.000 læsere.  De unikke fordele ved SAS blev kommunikeret gennem værdifuldt indhold henvendt til ELLEs læsere og digitale brugere/følgere. Alt i alt blev der sikret en stærk og innovativ tilstedeværelse i hele januar måned, hvilket bekræftede SAS’s position som et eksklusivt flyselskab og fortalte historien om, hvordan SAS differentierer sig fra lavpriskonkurrenterne.

Kampagnen har vundet to priser ved Native Advertising Awards 2016: Sølv i kategorien “Best Use of Print Media” og bronze i kategorien “Most Creative Native Advertising Campaign”.