MEGATRENDS KVINDER 2019

– En unik mulighed for at starte samtaler med de kvindelige forbrugere.

På baggrund af vores omfattende kvindestudie, har vi fundet tre temaer, der optager de danske kvinder særlig meget. Tre temaer, der fylder i deres hverdag og i samtaler med veninder og familie.

På tværs af vores medier vil vi gerne starte en samtale med de danske kvinder om netop disse temaer, og her kan du som annoncør være med. Vi tager hvert tema under kærlig behandling på print, digital og SoMe, på tværs af vores medier. Vi når på den måde op mod 70% af de danske kvinder og kan sætte en agenda i samfundet, når så mange kvinder taler om det samme emne. Som annoncør får du derfor en unik mulighed for at lægge dig op ad et tema, der har kvindernes opmærksomhed og selv starte samtaler, der bakker op om dine kommunikationsmål.

Alle tre agendaer kører i hele 2019. Se dem nedenfor.

1. SIG SANDHEDEN

Brands that lie, die! I en verden præget af mistro, og hvor selv statsoverhoveder bliver taget i åbenlyst at lyve, er sandhed den største valuta. Vi vil have gennemsigtighed, vi vil kunne MÆRKE autenticiteten, og et brand skal have et oprigtigt purpose, som giver værdi hos modtageren – og ikke bare penge på bunden hos dem selv.

TIPS TIL AT RAMME IND I DENNE TREND: Sæt kunden i centrum og vær 100% ærlig i din kommunikation – det bliver opdaget, hvis du ikke er det. I virkeligheden handler det alt sammen om det kreative niveau: at du laver kvalitet og leverer reel værdi til modtageren. Både i dit produkt og i din kommunikation.

2. PAUSE, PLEASE

Succestyranni. Stress. Digital lede. Bombardementet af nye medier og informationsoverload har gjort, at forbrugerne i høj grad lider af beslutningstræthed. Samtidig viser en undersøgelse foretaget af Mindshare, at 42 % af danskerne føler et udtalt behov for at sætte farten ned. Vi har i stigende grad brug for at ”Stå fast” og ”Gå glip”. Det er slut med power performance-kvinden, som når alt på den halve tid til perfektion. En helt naturlig modpol til nutidens ”power-kvinder” er, at det bliver ok at være sårbar igen og tage sig tid til at slappe af, finde ind til sig selv og fokusere på det, der er vigtigt.

TIPS TIL AT RAMME IND I DENNE TREND: Kan dit produkt være med til at give forbrugeren mere tid, eller en følelse af fordybelse? Slå på nogle ”ægte” værdier fremfor præstation og perfektionisme.

3. DIVERSITET

Mangfoldighed, personlighed, flydende kønsidentiteter, nye ikoner og familiemønstre. Det perfekte er blevet kedeligt. Der findes ikke længere et ideal, men ligeså mange idealer, som der er mennesker. Og det gælder lige fra, hvordan vi opfatter vores egen kønsidentitet, vores alder og udseende, til hvordan vi ønsker at bo. Derfor er noget af det hotteste et brand kan gøre lige nu også at bruge modeller i alle aldre, former og farver. Det handler om at hylde forskelligheder.

TIPS TIL AT RAMME IND I DENNE TREND: Afspejl mangfoldig- heden. Brug modeller i alle aldre, størrelser og etniciteter. Tænk i fleksible løsninger, som kan appellere til både det enkelte individs behov, den sammensatte families behov og alt derimellem. Producer fx fødevarer pakket i varierende antal og møbler, der kan ændre størrelse.

3. NEM HVERDAG – LIFEHACKS OG QUICK-FIXES

Mange danskere mangler overskud og glæde og TID. Samtidig viser Danmarks største kvindestudie, at det primære statussymbol blandt kvinder i dag er ”overskud i hverdagen”. Og for at få det, må vi prioritere benhårdt. Det kræver, at vi vælger nemme løsninger nogle steder for at bruge tid dér, hvor det giver værdi. Convenience, life hacks og quick fixes handler om at gøre det så nemt som muligt for sig selv, så tiden kan bruges på det vigtige for den enkelte.

TIPS TIL AT RAMME IND I DENNE TREND: Tænk i hvordan du kan ”gøre det nemt” for forbrugeren. Guide hende og tage hende i hånden. Og tydeliggør gevinsten ved dette life-hack.